logo A&D Omloop van Vlaanderen
Logo FIALogo FIALogo BRC

6–7 september 2024

Logo Muylle - A&D Omloop van Vlaanderen
Logo Sani centrum Peter Ostyn - A&D Omloop van Vlaanderen
Logo Olivier Construct - A&D Omloop van Vlaanderen
Logo A&D Trucks - A&D Omloop van Vlaanderen
MOBIL
Logo Sport Vlaanderen - A&D Omloop van Vlaanderen
Godderis

Adrian Fernémont controleert na de eerste helft

Adrian Fernémont controleert na de eerste helft

Ook na de eerste lus van de tweede etappe, blijft Adrian Fernémont de 60ste ConXioN Omloop van Vlaanderen controleren. Na de regenachtige openingsavond, schijnt de zon in de regio van Roeselare. Zaterdagmiddag heeft Adrian Fernémont zijn voorsprong uitgebouwd tot 27"6 op Sébastien Bedoret en 29"3 op Kevin Demaerschalk.

"We zijn weer goed gestart vandaag," lachte leider Fernémont. "Natuurlijk heb ik hier en daar wat extra gesneden om de koorden wat vuiler te maken voor mijn achtervolgers. Dat hoort bij het spelletje."

Kevin Demaerschalk moest een beetje tijd prijsgeven. "Op een droog parcours is de Fiesta R5 Evo nog niet precies genoeg. Dat is gewoon een kwestie van het verfijnen van de afstellingen, wat logisch is, want het is onze eerste wedstrijd met deze auto. Ik ben alvast heel tevreden," vertelde Demaerschalk, die in de zoning door Sébastien Bedoret voorbijgereden werd. Bedoret was gedurende de ganse ronde aan het pushen met de snelste tijden in Rumbeke en op de Zoning. "Ik hoop dat we de tweede plaats kunnen behouden, want ik denk dat Adrien moeilijk terug te halen is."

Kris Princen is nog steeds niet tevreden over zijn VW Polo GTI R5: "Gisteren was de auto heel wispelturig en deze ochtend, op een droog parcours, vind ik nog altijd geen grip op de gladde stukken. Het is al beter, maar niet zoals in de vorige wedstrijden."

Vincent Verschueren, die opteerde voor harde 21-banden, staat 4"4 voor de Limburger. "De bandenkeuze was niet ideaal, zeker niet omdat we een te soepele vering hadden, waardoor ik van het gas moest in de snelle waaiers."

Ghislain de Mevius begon als derde aan de tweede etappe, maar de Skoda-rijder is naar de 7de plaats gezakt. Ook hij opteerde voor de harde "21" compound voor de banden. PJM Cracco, zesde, zit wel met een brede smile in zijn Skoda Fabia R5 Evo: "Het gaat uitstekend. Ik heb het nooit geloofd, maar ritme is blijkbaar erg belangrijk in de rallysport. Veel rijden is de enige manier om snel progressie te maken. Ik neem vandaag bochten waar ik vorig jaar loste wel à fond. Dat voelt goed!"

Pieter Tsjoen staat 8ste, voor Niels Reynvoet, die een beetje tijd liet liggen op de snelste proeven in Passendale en Houthulst, en Bob de Jong, de leider in de strijd voor het Nederlands kampioenschap.

Bij de Porsches voert Romain Delhez (15de algemeen) de stand aan voor Jochen Claerhout en Chris Debyser. Andy Lefevere liet zich verrassen op de Zilverberg, waar hij maar liefst 36' vast zat in een veld.

In de M Cup staat er geen maat op Gunther Monnens, leider voor Thierry Cokelaere en Wouter Lievens. In Historic moest leider Stefaan Stouf de strijd staken met remproblemen. Bjorn Syx lijkt op weg naar een tweede opeenvolgende nationale overwinning, na zijn succes in Ieper. De M3-rijder controleert voor Paul Lietaer, die zijn concurrent toch onder druk probeert te houden. 3de in Historic, Danny Kerckhof is een comfortabel leider in de TER Historic.

De snelste Junior blijft Gilles Pyck, die genaderd is tot op 14" van Timo van der Marel, de leider in R2. Tobias Brüls staat 2de Junior, ruim voor Glenn Snaet en Charles Munster.

Adrian Fernémont controleert na de eerste helft Adrian Fernémont controleert na de eerste helft