logo ConXion Omloop van Vlaanderen
Logo FIALogo TERLogo FIA

4-5 SEPTEMBER 2020

Logo ConXion - Omloop van Vlaanderen
Logo Muylle - Omloop van Vlaanderen
Logo Sani centrum Peter Ostyn - Omloop van Vlaanderen
Logo Olivier Construct - Omloop van Vlaanderen
Logo Roeselare - Omloop van Vlaanderen
Logo Sport Vlaanderen - Omloop van Vlaanderen

Adrian Fernémont opent het snelste

Adrian Fernémont opent het snelste

Bij de start van de 60ste ConXioN Omloop van Vlaanderen, leek het weer in de positieve zin te evolueren, maar de deelnemers kregen al snel regen te verwerken. Het regenweer zorgde voor een onuitgegeven wedstrijdbegin met heel wat omwentelingen en verrassingen. Vier rijders verdeelden de snelste tijden op de 5 proeven die vrijdagavond op het programma stonden. Adrian Fernémont opende als eerste, 1"9 voor Sébastien Bedoret en 2"2 voor Kris Princen. Daarna waren Bedoret en Kevin Demaerschalk het snelste op de 8,2 km van Beveren, 0"8 voor Fernémont, die wel leider bleef tot de eerste terugkeer naar het servicepark in Roeselare. Vlak voor de Zoning begon het feller te regenen. De deelnemers keken naar elkaar en twijfelden welke banden ze zouden kiezen.

"Wanneer het regent, dan vind ik dat je regenbanden moet leggen," lanceerde Lara Vanneste, de copilote van Kevin Demaerschalk, categoriek. De doortocht op de Zoning gaf haar volkomen gelijk. Kevin was er 4"5 sneller dan de verrassende Niels Reynvoet. Vincent Verschueren gaf 5" toe, ondanks regenbanden, en de rest nog meer. Op de twee slotproeven waren slicks mogelijk wel een betere keuze. Demaerschalk nam in elk geval de leiding voor Fernémont met 3"6 verschil. Maar, op de twee volgende proeven kon hij niet bevestigen.

"Ik werd opgehouden door een trage leegloper achteraan," vertelde hij. "Wellicht heb ik op de Zoning iets geraakt. Omdat we geen regenband als reserve bij hadden, hebben we voor de twee laatste proeven telkens extra lucht in de band gepompt. Hij hield het uit tot 3 km voor de finish van de slotproef. Ik denk dat we zeker 15" hebben verloren... De Fiesta is echt goed in slechte omstandigheden!"

Fernémont profiteerde ervan om een 2de scratch te klokken op De Ruiter en de leiding te nemen met 0"1 verschil. Op de laatste proef werd hij enkel geklopt door Verschueren, maar hij sloot de dag wel af als leider met 8"8 voorsprong op Demaerschalk en 12"4 op Ghislain de Mevius.

"Ik heb de gok gewaagd om op slicks te blijven staan na de eerste twee proeven en het heeft gewerkt," lachte Fernémont. "Op de Zoning was ik voorzichtig, maar op de andere twee proeven ging het goed. Enkel Verschueren kon me kloppen op de laatste proef, dankzij zijn regenbanden. Ik hou van dit parcours. Je moet hier heel precies zijn."

Ghislain de Mevius was ook heel blij met zijn 3de plaats: "Dit is niet mijn lievelingsparcours, maar ik hou wel van de variëteit. Ik amuseer me, want het is een spannende strijd vooraan. Tot op dit moment gaat het uitstekend."

Vincent Verschueren, 4de, was opgelucht: "Na de eerste ronde merkte ik een olielek op. Maar, we moesten verder zonder service tot het einde van de dag. Ik dacht dat we het niet zouden halen. Het begon allemaal slecht, want ik liet de motor afslaan bij de start van KP 1 en we stonden op harde slicks. Een catastrofe op de eerste twee proeven. Gelukkig bleek het olielek afkomstig van een dop die niet goed gesloten was."

Na zijn scratch op KP 2, hoopte Bedoret op meer dan de 5de plaats na de eerste dag, op 19"4 van Fernémont: "Het begin van de wedstrijd was goed, ondanks het gebrek aan grip op slicks," vertelde hij. "Maar, daarna maakte ik twee foutjes. We gingen rechtdoor en verloren 13". Erg jammer, want ik had 3de kunnen staan."

"Dat tweede foutje was mijn fout," bekende Thomas Walbrecq, de navigator, eerlijk. "We hadden de palen geteld als herkenningspunt en ik heb een paal niet gezien. Daardoor remden we te laat."

Een van de grootste slachtoffers van de avond was echter Kris Princen, die pas op de 7de plaats staat op 23" van de leider. "De wagen is onbestuurbaar," vond de Limburger. "Hij gedraagt zich wispelturig. Ik kan zo niet aanvallen. Zelfs wanneer ik een minimale boost zet, gaat het niet." Kris werd zelfs voorafgegaan door PJM Cracco, die derde had gestaan zonder een schuiver op de allerlaatste proef. Niels Reynvoet, 9de, is nog een aangename verrassing van het wedstrijdbegin. Hij was heel blij met een 2de en een 3de chrono. Pieter Tsjoen (probleem van nachtblindheid) en Bob de Jong (die betreurde dat hij op slicks was blijven rijden), waren minder gelukkig. En wat te zeggen van Patrick Snijers, die op KP 2 uitgeteld werd door een lekke achterband en een open achtertrein. Ondanks twee lekke banden, staat Andy Lefevere op de eerste plaats bij de Porsches op de 12de plaats. Twee plaatsen voor Stefaan Stouf, leider in Historic, met 13"9 voorsprong op Bjorn Syx. Bedoret was veruit de snelste rijder in de TER, maar Steve Fernandes doet voor de titel de beste zaak door ruim voor Stephan Göttig te blijven. Timo van der Marel zette zijn Opel Adam R2 tussen hen in, als leider in R2. Hij staat, zoals gebruikelijk, voor de Juniors, waarbij Gilles Pyck en Tobias Brüls toch goed aan de wedstrijd begonnen. Gunther Monnens staat in de M-Cup aan de leiding op de 17de plaats algemeen.

Zaterdag staan nog 3 ronden van 5 proeven op het programma, goed voor 163 km tegen de chrono. Blijft de vraag of het weer wisselvallig blijft...

(Foto's by BRC Media)

Adrian Fernémont opent het snelste Adrian Fernémont opent het snelste